Så var Mattila Ski Maraton



Nu har det gått två veckor sedan jag åkte Mattila Ski Maraton.





Jag innan startskottet går för Mattila Ski Maraton.

Det var kallt väder ca -10 grader. Jag fröös om händerna och fötterna.
(Lite om benen oxå)
Skidorna gick bra med blå extra för sisådär 5-7 minusgrader.
Mitt huvud var inte focuserad på att åka långt denna dag,
jag tänkte mest på att det var sååå kallt.
Bestämde mig tidigt för att bara åka ett varv dvs 21 km istället för 42 km.
Jag lärde mig massor under detta loppet. 



Detta foto är taget på mig efter ca 20km.
Det var kallt så håret hade blivit vitt av frost. 

Det fick bli nytt inköp av skidpjäxor som passar mina fötter bättre
dvs är varmare så att tårna inte domnar bort och blir förfrusna.
Nya skidhanskar behövde jag också ha 
för att fingrarna ska hålla sig varma och goa under lång tid.
Från och med nu har jag alltid dubbla underställ på mig
för att hålla värmen bättre under det yttersta lagret skidkläder. 

Det är viktigt att tänka på att klä sig efter lager på lager principen
för att hålla värmen på bästa sätt.
Själv gillar jag Carfts produkter bäst.
De har ett system där deras kläder är uppdelade i lager 1, lager 2 osv. 
Det gäller också att tänka på att inte använda några kläder i bommul
eftersom der gärna kyler ner kroppen.
Bäst är det att ha kläder av funktionsmaterial som har egenskapen att andas
dvs släpper ut svetten :)).

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Carin, vad klok du är...jag önskar så att jag hade skidor nu när vädret har varit såå soligt och härligt!

HA det bra!! Till helgen ska jag till mora och heja fram en kompis på tjejvasan!! Nästa år är det min tur att följa med!!



Kram Linda.

2009-02-16 @ 19:09:43
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0